Vecka 4: Fish and chips

2  portioner


200 g torskfilé
1 ägg
2 dl cornflakes
4 msk mjöl
Salt, nymald svartpeppar,
Smör att steka i
------------------------------
2 gigantiska potatisar
Matolja
------------------------------
Remouladsås


Värm oljan till friteringen. Den ska vara 180 ºC när den är klar. Skala och strimla potatisen i pommes frites form. Koka i saltat vatten i 8 minuter. Låt bitarna svalna.
   Skär torsken i bitar i önskad storlek. Vispa ett ägg i en skål. Mosa conrflakesen i en tallrik och tillsätt mjölet och kryddorna. Blanda paneringen väl. Doppa fiskbitarna i ägget och vänd den sedan i paneringen så att båda sidorna täcks ordentligt. Lägg åt sidan.
   Smält smör i en stekpanna och stek den panerade fisken jämt på båda sidor, tills dess att de fått en gyllenbrun färg och fisken är genomstekt. Låt pommes fritesen friteras i oljan tills dess att de fått färg eller blivit rispiga (mina förblev dock bleka).
   Servera fisken och pommes fritesen tillsammans med en klick remouladsås.

Tips: Klyftpotatis är ett bra och enkelt alternativ till pommes fritesen, speciellt om du inte har en fritös är detta ett alternativ som ger bättre resultat. Själv har jag ingen fritös och jag blev inte så nöjd med mina pommes, så nästa gång tar jag klyftpotatis istället :P Tänk bara på att klyftpotatis tar längre tid och behöver i så fall börja lagas långt innan du börjar med fisken. Självklart kan an även göra "vanliga" pommes om man vill, från fryspåse.

         
         

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0